Aktuellt
Fakta om nikotinpåsar – åtta vanliga frågor
1 sep. 2025
Debatten om nikotinpåsar är het. Är de ett mindre skadligt alternativ till cigaretter eller ett nytt hot mot unga? Finlands Nikotinbranch rf svarar på vanliga frågor med fakta och forskningsrön som grund.
1. Fakta om nikotinpåsar
Nikotinpåsar är en tobaksfri nikotinprodukt som innehåller nikotin och ett fyllnadsmedel baserat på cellulosa. Till skillnad från snus innehåller de ingen tobaksväxt. Påsarna placeras under överläppen, varifrån nikotinet tas upp genom munslemhinnan utan de skadliga effekter som förbränning orsakar. Nikotinpåsar är ett mindre skadligt alternativ än tobak – användare av nikotinpåsar har biomarkörnivåer kopplade till rökning som ligger nära nivåerna hos icke-rökare. Även andra tobaksrelaterade skadefaktorer har visat sig vara cirka 60–97 procent lägre. Den totala mängden nikotin som tas upp i kroppen kan dock vara högre än hos rökare. Nikotinpåsar är inte lämpliga för minderåriga eller gravida.
Vad är Finlands Nikotinbranch rf?
Finlands Nikotinbranch rf är en finländsk intresseorganisation för den ansvarsfulla nikotinpåsindustrin. Vårt uppdrag är att tillföra forskningsbaserad kunskap till beslutsfattandet och att främja en reglering som stöder rökfrihet och den offentliga ekonomin, motverkar illegal handel, skyddar unga och minskar rökningens hälsoskador i hela Finland. Vi tror att en rökfri framtid byggs på mindre skadliga alternativ. Våra medlemmar är BAT, Imperial och JTI. Flera andra aktörer i branschen kommer att ansluta sig under de kommande månaderna.
3. Uppmuntrar ni till nikotinanvändning?
Nej. Vår utgångspunkt är att det bästa alternativet alltid är ett nikotinfritt liv. Men vi vill att myndiga personer som väljer att använda nikotin ska kunna köpa nikotinpåsar från lagliga inhemska försäljare. Vårt mål är att skadebegränsning ska vara utgångspunkten i nikotinpolitiken – en politik som skyddar unga och stärker samhällsvälfärden. Forskning visar att användningen av nikotinpåsar innebär en betydligt lägre exponering för skadliga ämnen än rökning.
4. Varför bör nikotinpåsar regleras annorlunda än tobak?
Nikotinpåsar skiljer sig väsentligt från tobak: de innehåller inte tobaksväxtens ämnen och vid användning uppstår inte de tusentals skadliga föreningar som är förknippade med rökning, sjukdomar och dödlighet. Om nikotinpåsar beskattas och regleras på samma sätt som tobak försvinner användarnas ekonomiska incitament att byta till mindre skadliga alternativ. Regleringen bör därför vara riskbaserad: ju mindre skada, desto lindrigare reglering. Internationella exempel visar att en politik som bygger på skadebegränsning kan stödja Finlands mål om rökfrihet och minska tobaksrelaterad sjuklighet och dödlighet.
5. Varför är den illegala handeln problematisk?
Den illegala handeln berövar staten skatteintäkter, ökar minderårigas tillgång utan ålderskontroller och utsätter konsumenterna för produkter vars innehåll och säkerhet inte övervakas. Vid laglig försäljning fungerar egenkontrollen, men i den illegala handeln frågas ingen legitimation. Nikotinpåsar är lättillgängliga på nätet – de kan enkelt köpas via meddelandetjänster och sociala medier.
All illegal försäljning och konsumtion göder den grå ekonomin och stöder tillväxten av organiserad brottslighet. Dessutom finns en risk kopplad till produkternas ursprung. Det mest effektiva sättet att skydda unga och stärka skatteintäkterna är att säkerställa att vuxna har en tydlig anledning att köpa nikotinpåsar från laglig handel.
6. Hur beaktar regleringen skyddet av unga?
Finlands tobakslag sätter ungas skydd i första rummet. Köp och användning av nikotinpåsar är förbjudet för personer under 18 år, förpackningarna ska vara enhetliga och marknadsföring är förbjuden. Försäljningen är licensbelagd och omfattas av strikta egenkontroller. Nätförsäljning och gränsöverskridande postorder är förbjuden. Från februari 2026 införs en styrkegräns (16,6 mg/g) och smakurvalet begränsas till tobak, mentol och mint.
Det största hotet mot ungas användning är dock inte den lagliga handeln, utan den grå marknaden, som redan står för omkring 70 procent av de nikotinpåsar som konsumeras i Finland. Unga skyddas bäst när vuxna har tillgång till en kontrollerad och laglig försäljningskanal och priserna är konkurrenskraftiga i jämförelse med andra länder.
7. Hur deltar ni i regelutvecklingen?
Finlands Nikotinbranch rf deltar aktivt i utvecklingen av reglering genom att tillföra forskningsbaserad kunskap, internationella exempel och branschens professionella perspektiv. Vi lämnar utlåtanden till regeringens och myndigheternas förslag, för dialog med beslutsfattare och deltar öppet i lagberedningen. Vårt uppdrag är att påverka så att regleringen stöder skadebegränsning, skyddar unga och styr konsumtionen till lagliga och kontrollerade kanaler.
8. Varför är beskattningen av nikotinpåsar problematisk?
Alltför hög beskattning ökar inte skatteintäkterna, utan kan till och med minska dem. När prisnivån i Finland stiger avsevärt över grannländernas flyttas konsumtionen till utlandet och den grå marknaden. Redan i dag är cirka 70 procent av de nikotinpåsar som används i Finland obeskattade importprodukter, och skatteförlusterna beräknas uppgå till så mycket som 200 miljoner euro per år.
Internationella exempel bekräftar samma risk. År 2024 konsumerades nästan 40 miljarder cigaretter som var smugglade eller producerade i illegala fabriker i Europa, motsvarande 10,8 procent av den totala konsumtionen och cirka 15 miljarder euro i förlorade skatteintäkter. När efterfrågan på rökfria alternativ ökar, växer också den grå ekonomi som är kopplad till dem.
Andra artiklar
Läs mera nyheter om nikotinbranschen