Ajankohtaista
Savuton Nikotiiniala: lausunto tupakkaverosta annetun lain ja valmisteverotuslain muuttamisesta
18.8.2025
Savuton Nikotiiniala ry (ent. Suomen nikotiinipussiteollisuusliitto ry) antoi 18.8.2025 lausuntonsa hallituksen esitysluonnoksesta, jossa tupakattomien nikotiinipussien veroa esitetään korotettavaksi keskimäärin 37 prosentilla ja matkustajatuonnin rajaa rajoitettavaksi 1000 grammaan. Järjestön mukaan esitys ei tue hallituksen omia tavoitteita verotulojen lisäämisestä ja haittojen vähentämisestä, vaan voi johtaa päinvastaiseen lopputulokseen.
Veronkorotus ei lisää verotuottoja
Savuton Nikotiiniala ry:n mukaan hallituksen esityksessä on merkittäviä puutteita sekä verotuottoennusteissa että markkina-arvioissa. Esitysluonnoksessa arvioidaan, että verotuotot kasvaisivat 30 miljoonalla eurolla vuodessa, mutta järjestön mukaan oletus on epärealistinen.
Ylen (15.4.2025) mukaan jo nyt noin 70 prosenttia Suomessa käytetyistä nikotiinipusseista tuodaan ulkomailta, mikä merkitsee arviolta jopa 200 miljoonan euron vuosittaisia veromenetyksiä. Empty Can Survey -tutkimukset (WSPM 2023–2025) vahvistavat tilanteen: Suomessa kulutetuista nikotiinipusseista 50–90 prosenttia on verottamattomia ulkomaisia tuotteita.
Kun hintaero Suomen ja naapurimaiden välillä kasvaa, kulutus ohjautuu entistä enemmän rajat ylittävään ostamiseen ja pimeille markkinoille. Helsingin Sanomien (1.8.2025) haastatteleman Tullin rikostutkinnan päällikön Hannu Sinkkosen mukaan ratkaiseva tekijä salakuljetuksen määrälle on nimenomaan merkittävä hintaero.
Riskit nuorille ja lailliselle kaupalle
Järjestön lausunnossa varoitetaan, että veronkorotus siirtäisi nikotiinipussien kulutusta valvonnan ulkopuolelle, mikä vaikeuttaisi nuorisokäytön ehkäisyä ja järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa. Kun laillisen myynnin volyymi pienenee, yksikkökohtaisen verotuoton nousu ei kata menetettyjä myyntimääriä. Laillisessa myynnissä ikärajavalvonta toimii, mutta sosiaalisen median kanavissa ja epävirallisilla markkinoilla nuorten saatavuus kasvaa.
Todennäköinen seuraus on, että verotuotto jää arvioitua pienemmäksi ja kulutus siirtyy yhä enemmän harmaalle sektorille.
Virheellisiä oletuksia markkinasta
Lausunnon mukaan esitysluonnos perustuu myös virheellisiin oletuksiin markkinavolyymista ja hinnoista. Hallitus arvioi vuosittain myytävän 55 miljoonaa annosta 12 gramman keskipainolla, mutta todellinen keskipaino on 14 grammaa, jolloin volyymi on vain noin 47 miljoonaa annosta. Myös keskihinta-arvio on alakanttiin: todellinen 14 gramman rasian hinta on noin 7 euroa, jolloin veronkorotuksen jälkeinen hinnannousu olisi 0,88–1,20 euroa, ei 0,60–0,80 euroa kuten esityksessä arvioidaan.
Kansainväliset kokemukset varoittavat
Kansainväliset esimerkit tukevat järjestön arviota: Ranska menetti korkean tupakkaveron seurauksena arviolta 9,4 miljardia euroa verotuloja vuodessa laittoman kaupan vuoksi. Alankomaat on kokenut vastaavia tappioita verotason kiristyessä. (KPMG 2025.) Europol on todennut, että korkeat valmiste- ja arvonlisäverot altistavat maat järjestäytyneelle rikollisuudelle.
Nikotiinipussit vähentävät haittoja
Savuton Nikotiiniala korostaa, että nikotiinipussit ovat tutkimusten mukaan vähiten haittoja aiheuttava tupakkalain alainen nikotiinituote. Ne eivät sisällä tupakkakasvin haitallisia ainesosia, niissä ei tapahdu palamista, ja biomarkkeritasot ovat lähellä tupakoimattomien tasoa (Azzopardi et al. 2022; Moldoveanu 2023).
Kansainväliset esimerkit osoittavat haittojen vähentämisen strategian toimivuuden. Iso-Britanniassa ja Ruotsissa nikotiinipussit ovat tukeneet tupakoinnin vähenemistä. Ruotsissa tupakoi enää noin viisi prosenttia väestöstä, ja tupakkaperäiset kuolleisuusluvut ovat Euroopan alhaisimmat (Eurostat 2023). Ruotsin hallitus laski marraskuussa 2024 nuuskan verotusta 20 prosentilla osana savuttomuustavoitteiden tukemista. Savuton Nikotiiniala ry katsoo, että Suomi voisi hyödyntää samaa mallia nikotiinipussien kohdalla.
Savuton Nikotiiniala katsoo, että hallituksen esittämä nikotiinipussien veronkorotus on ristiriidassa hallituksen omien tavoitteiden kanssa.
Lausunnon mukaan verotuotot eivät kasvaisi, vaan voivat jopa laskea, nuorten suoja heikentyisi, kun kulutus siirtyisi laittomille markkinoille ja kansainväliset kokemukset osoittavat korkean verotuksen epäonnistuvan tavoitteissaan. Järjestön mukaan tupakattomien nikotiinipussien verotus tulisi arvioida uudelleen haittojen vähentämisen periaatteiden mukaisesti. Lausunnossa todetaan, että:
Nikotiinipussien verotusta ei tule kiristää muiden tupakkalain alaisten tuotteiden mukana. Suomi tarvitsee riskiperusteisen mallin, jossa vähiten haitalliset tuotteet pidetään taloudellisesti houkuttelevina vaihtoehtoina. Näin voidaan samanaikaisesti vähentää tupakoinnista aiheutuvia terveyshaittoja, vahvistaa veropohjaa ja torjua laitonta kauppaa.
Jaa artikkeli:



