
Enemmän faktaa, vähemmän haittaa.
Nikotiinista liikkuu paljon väärää tietoa. Seuraamme nikotiinipolitiikan kehitystä ja sääntelyä sekä tarjoamme tietoa nikotiinipusseihin liittyvästä tieteellisestä tutkimuksesta.
Suomalaisen nikotiinipolitiikan ristiriidat
Savuton Suomi on mahdollinen tavoite, mutta nikotiiniton Suomi ei. Tupakattomien nikotiinipussien sääntelyn kiristäminen ei tue yhteiskunnan hyvinvointia. Liian tiukka linja ohjaa kulutusta laittomille markkinoille, joita ei voida valvoa. Tämä heikentää mahdollisuuksia suojella nuoria ja torjua harmaata taloutta, sekä aiheuttaa merkittäviä verotulojen menetyksiä. Vähemmän haitallisten vaihtoehtojen saatavuus vähentää savukkeiden kulutusta.
Keskeiset ongelmat nikotiinikeskustelussa

Savuton tulevaisuus rakentuu vaihtoehdoista.
Savuttomat vaihtoehdot tutkitusti vähentävät haittoja. Silti keskustelu keskittyy kieltoihin.
Nikotiinipussit ovat tutkitusti vähemmän haitallinen vaihtoehto aikuisille, jotka eivät lopeta nikotiinin käyttöä kokonaan. Tupakoinnin terveyshaitat syntyvät tupakan sisältämistä haitallisista aineista ja palamisesta, eivät nikotiinista. Nikotiinipussit eivät sisällä tupakkaa, ja niitä käyttävien aikuisten biomarkkeritasot ovat tutkitusti lähes tupakoimattomien tasolla.
Euroopassa voitaisiin välttää arviolta 3,5 miljoonaa ennenaikaista kuolemaa riskiperusteisella, tasapainoisella nikotiinipolitiikalla. Ruotsi on osoittanut haittojen vähentämiseen perustuvan sääntelyn tehon: maassa tupakoi enää viisi prosenttia väestöstä, kun EU:n keskiarvo on noin 23 prosenttia. Myös esimerkiksi Iso-Britanniassa, Kanadassa ja Uudessa Seelannissa savuttomien nikotiinituotteiden riskiperusteinen sääntely on vähentänyt tupakointia.
Suomi voi olla savuton vuonna 2030, jos nikotiinipolitiikka perustuu haittojen vähentämiseen. Nikotiiniton Suomi sen sijaan ei kansainvälisten esimerkkien valossa ole realistinen päämäärä. Silti keskustelu painottuu kieltoihin, vaikka juuri savuttomat vaihtoehdot ovat avain savuttomuuden saavuttamiseen.
Tupakattomien nikotiinipussien korkea verotus ruokkii harmaata taloutta ja syö verotuloja.
Kun nikotiinipusseja verotetaan raskaasti, kulutus ohjautuu sääntelyn ulottumattomiin. Suomessa nikotiinipussien vero on moninkertainen naapurimaihin nähden. Korkea verotus altistaa laittomalle kaupalle, mikä haittaa verokertymää ja nuorten saatavuuden valvontaa.
Noin 70 prosenttia Suomessa käytetyistä nikotiinipusseista on peräisin ulkomailta. Arvioiden mukaan Suomi menettää noin 200 miljoonan euron vuosittaiset verotulot rajakaupan, laittoman myynnin ja ulkomaisen kulutuksen takia. Veronkorotukset uhkaavat kasvattaa hintaeroa naapurimaihin nähden.
Korkeat hintaerot ruokkivat harmaata taloutta, järjestäytynyttä rikollisuutta ja syövät veropohjaa. Esimerkiksi vuonna 2024 Euroopassa kulutettiin lähes 40 miljardia salakuljetettua tai laittomissa tehtaissa tuotettua savuketta, mikä aiheutti noin 15 miljardin euron veromenetykset.
Ruotsi on laskenut nuuskan valmisteveroa 20 prosenttia ja kiristänyt savukkeiden verotusta osana tupakoinnin haittoja vähentävää nikotiinipolitiikkaa. Nikotiinipussien matalampi verotus ohjaisi kulutusta kotimaiseen luvalliseen kauppaan ja tukisi Suomen savuttomuuden tavoitetta.
Nuorten saatavuuden todellinen riski löytyy laittomista kanavista, ei luvallisista myyntipisteistä.
Nuorten suojeleminen nikotiinituotteilta on keskeinen tavoite. Laillinen myynti on valvottua ja luvanvaraista, mutta laittomat kanavat ovat kasvava ongelma. Vuoden 2025 THL-kouluterveyskyselyn mukaan nikotiinipusseja käyttää yläaste- ja luokioikäisistä pojista yhdeksän prosenttia ja tytöistä 4–5 prosenttia.
Nuoret hankkivat nikotiinipusseja esimerkiksi sosiaalisen median alustoilla ja viestisovelluksissa toimivilta myyjiltä. Nikotiinipussien etämyynti ja ulkomailta tilaaminen on laitonta. Tuotteita kuitenkin myydään verkossa myös alaikäisille. Laiton kauppa liittyy myös järjestäytyneeseen rikollisuuteen, ja sen valvonta on vaikeaa.
Laittomilla markkinoilla kaupitellaan myös tuotteita, joiden alkuperästä tai nikotiinipitoisuudesta ei ole varmuutta, ja jotka voivat sisältää terveydelle haitallisia epäpuhtauksia. Seurauksena nuorten turvallisuus vaarantuu ja harmaa talous vahvistuu. Laiton valmistus, myynti ja kysyntä kasvaa, kun laillista kauppaa rajoitetaan tai hinnat nousevat.

Savuton Suomi on mahdollinen tavoite,
mutta nikotiiniton Suomi ei.
Ajankohtaista
Tarjoamme tutkittua tietoa tupakattomista nikotiinipusseista ja edistämme sääntelyä, jonka tarkoituksena on haittojen vähentäminen. Olemme vastuullinen ääni nikotiinikeskustelussa.
Lisää ajankohtaista
Seuraamme tutkimusta ja nikotiinipussien sääntelyn kehitystä. Löydät täältä ajankohtaista tietoa nikotiinipolitiikan ratkaisuista Pohjoismaista ja muualta Euroopasta.
Snus och tobakspolitik. Nyheter, debatt och forskning.
Nikotiinipussien vähittäismyynti on luvanvaraista 1.8.2025 alkaen.







