Savuton tulevaisuus rakentuu vaihtoehdoista – tutkittua tietoa nikotiinipusseista.

Enemmän faktaa, vähemmän haittaa.

Nikotiinista liikkuu paljon väärää tietoa. Tarjoamme faktoihin perustuvaa tietoa nikotiinipolitiikan kehityksestä, sääntelystä ja nikotiinipusseihin liittyvästä tieteellisestä tutkimuksesta – ja osallistumaan avoimesti yhteiskunnalliseen keskusteluun haittojen vähentämisen puolesta.

Savuton Suomi 2030 on mahdollinen tavoite, mutta  nikotiiniton Suomi ei
Savuton Suomi 2030 on mahdollinen tavoite, mutta  nikotiiniton Suomi ei
Savuton Suomi 2030 on mahdollinen tavoite, mutta  nikotiiniton Suomi ei

Suomalaisen nikotiinipolitiikan ristiriidat

Savuton Suomi on mahdollinen tavoite, mutta nikotiiniton Suomi ei. Tupakattomien nikotiinipussien sääntelyn kiristäminen ei tue yhteiskunnan hyvinvointia. Liian tiukka linja ohjaa kulutusta laittomille markkinoille, joita ei voida valvoa. Tämä heikentää mahdollisuuksia suojella nuoria ja torjua harmaata taloutta, sekä aiheuttaa merkittäviä verotulojen menetyksiä. Vähemmän haitallisten vaihtoehtojen saatavuus vähentää savukkeiden kulutusta.

Keskeiset ongelmat nikotiinikeskustelussa

Savuttomat vaihtoehdot tutkitusti vähentävät haittoja. Silti keskustelu keskittyy kieltoihin.

Savuttomat vaihtoehdot tutkitusti vähentävät haittoja. Silti keskustelu keskittyy kieltoihin.

Savuttomat vaihtoehdot tutkitusti vähentävät haittoja. Silti keskustelu keskittyy kieltoihin.

Tupakattomien nikotiinipussien korkea verotus ruokkii harmaata taloutta ja syö verotuloja.

Tupakattomien nikotiinipussien korkea verotus ruokkii harmaata taloutta ja syö verotuloja.

Tupakattomien nikotiinipussien korkea verotus ruokkii harmaata taloutta ja syö verotuloja.

Nuorten saatavuuden todellinen riski löytyy laittomista kanavista, ei luvallisista myyntipisteistä.

Nuorten saatavuuden todellinen riski löytyy laittomista kanavista, ei luvallisista myyntipisteistä.

Nuorten saatavuuden todellinen riski löytyy laittomista kanavista, ei luvallisista myyntipisteistä.

Savuton tulevaisuus rakentuu vaihtoehdoista.

Savuttomat vaihtoehdot tutkitusti vähentävät haittoja. Silti keskustelu keskittyy kieltoihin.

Nikotiinipussit ovat tutkitusti savukkeita vähemmän haitallinen vaihtoehto aikuisille, jotka eivät lopeta nikotiinin käyttöä kokonaan. Savukkeiden terveyshaitat syntyvät ennen kaikkea palamisesta, eivät nikotiinista. Nikotiinipussit eivät sisällä tupakkakasvin haitallisia ainesosia, ja niitä käyttävien biomarkkeritasot ovat lähes tupakoimattomien tasolla.

Euroopassa voitaisiin välttää arviolta 3,5 miljoonaa ennenaikaista kuolemaa riskiperusteisella, tasapainoisella nikotiinipolitiikalla. Ruotsi on osoittanut haittojen vähentämiseen perustuvan sääntelyn tehon: maassa tupakoi enää viisi prosenttia väestöstä, kun EU:n keskiarvo on noin 23 prosenttia. Myös Iso-Britanniassa, Kanadassa ja Uudessa Seelannissa savuttomat nikotiinituotteet ovat vähentäneet tupakointia.

Suomi voi olla savuton vuonna 2030, jos nikotiinipolitiikka perustuu haittojen vähentämiseen. Nikotiiniton Suomi sen sijaan ei kansainvälisten esimerkkien valossa ole realistinen päämäärä. Silti keskustelu painottuu kieltoihin, vaikka juuri savuttomat vaihtoehdot ovat avain savuttomuuden saavuttamiseen.

Savuton tulevaisuus rakentuu vaihtoehdoista – tutkittua tietoa nikotiinipusseista.
Savuton tulevaisuus rakentuu vaihtoehdoista – tutkittua tietoa nikotiinipusseista.
Savuton tulevaisuus rakentuu vaihtoehdoista – tutkittua tietoa nikotiinipusseista.
Savuton tulevaisuus rakentuu vaihtoehdoista – tutkittua tietoa nikotiinipusseista.
Savuton tulevaisuus rakentuu vaihtoehdoista – tutkittua tietoa nikotiinipusseista.
Savuton tulevaisuus rakentuu vaihtoehdoista – tutkittua tietoa nikotiinipusseista.

Tupakattomien nikotiinipussien korkea verotus ruokkii harmaata taloutta ja syö verotuloja.

Kun nikotiinipusseja verotetaan raskaasti, kulutus ohjautuu sääntelyn ulottumattomiin. Suomessa nikotiinipussien vero on moninkertainen naapurimaihin nähden. Korkea verotus altistaa laittomalle kaupalle, mikä haittaa verotuloja ja nuorison suojelua.

Noin 70 prosenttia Suomessa käytetyistä nikotiinipusseista on peräisin ulkomailta. Hinnankorotukset kasvattaisivat hintaeroa naapurimaihin nähden, mikä nostaisi rajakaupan ja ulkomaisen kulutuksen osuutta.

Korkeat hintaerot ruokkivat harmaata taloutta, järjestäytynyttä rikollisuutta ja syövät veropohjaa. Vuonna 2024 Euroopassa kulutettiin lähes 40 miljardia salakuljetettua tai laittomista tehtaista peräisin olevaa savuketta, mikä vastasi 10,8 prosenttia koko kulutuksesta ja aiheutti noin 15 miljardin euron veromenetykset.

Ruotsi on laskenut nuuskan valmisteveroa 20 prosenttia ja kiristänyt savukkeiden verotusta osana haittoja vähentämään pyrkivää nikotiinipolitiikkaa. Nikotiinipussien matalampi verotus tukisi myös Suomen hyvinvointia ja savuttomuuden tavoitetta.

Nuorten saatavuuden todellinen riski löytyy laittomista kanavista, ei luvallisista myyntipisteistä.

Nuorten suojeleminen nikotiinituotteilta on keskeinen tavoite. Laillinen myynti on valvottua ja luvanvaraista, mutta laittomat kanavat ovat kasvava ongelma. Vuosina 2023–2024 noin 11 prosenttia 14–18-vuotiaista pojista ja noin 3 prosenttia tytöistä ilmoitti käyttäneensä nikotiinipusseja.

Järjestäytynyt rikollisuus hyödyntää harmaan talouden verkostoja, joissa iänvalvonta puuttuu ja tuotteita myydään vapaasti myös alaikäisille. Rikollisryhmät välittävät nikotiinipusseja erityisesti verkossa, sosiaalisen median alustoilla ja viestisovelluksissa.

Laittomassa kaupassa liikkuu väärennöksiä, joiden sisältöä ei valvota. Nuoret voivat altistua tuotteille, joiden nikotiinipitoisuus tai lisäaineet eivät ole tiedossa ja jotka voivat sisältää terveydelle haitallisia epäpuhtauksia. Seurauksena nuorten terveys ja turvallisuus vaarantuvat ja rikollisverkostot vahvistuvat. Laiton valmistus, myynti ja kysyntä kasvaa, kun laillista kauppaa rajoitetaan tai hinnat nousevat.

Savuton tulevaisuus rakentuu vaihtoehdoista – tutkittua tietoa nikotiinipusseista.
Savuton tulevaisuus rakentuu vaihtoehdoista – tutkittua tietoa nikotiinipusseista.
savuton nikotiiniala

Savuton Suomi on mahdollinen tavoite,
mutta nikotiiniton Suomi ei.

Ajankohtaista

Tarjoamme tutkittua tietoa tupakattomista nikotiinipusseista ja edistämme sääntelyä, jonka tarkoituksena on haittojen vähentäminen. Olemme vastuullinen ääni nikotiinikeskustelussa.

Lisää ajankohtaista

Seuraamme tutkimusta ja nikotiinipussien sääntelyn kehitystä. Löydät täältä ajankohtaista tietoa nikotiinipolitiikan ratkaisuista Pohjoismaista ja muualta Euroopasta.

Snus och tobakspolitik. Nyheter, debatt och forskning.

Nikotiinipussien vähittäismyynti on luvanvaraista 1.8.2025 alkaen.