Aktuellt

Nikotiinipussiveroista vain kolmannes Suomeen – nuorten saatavuus kasvaa pimeillä markkinoilla

24 sep. 2025

Valtaosa hallituksen arvioimista nikotiinipussien verotuotoista valuu Ruotsiin ja nuorten saatavuus lisääntyy pimeissä myyntikanavissa, kuten sosiaalisessa mediassa.
Valtaosa hallituksen arvioimista nikotiinipussien verotuotoista valuu Ruotsiin ja nuorten saatavuus lisääntyy pimeissä myyntikanavissa, kuten sosiaalisessa mediassa.

Hallitus aikoo korottaa nikotiinipussien veroa vuonna 2026. Tavoite on kasvattaa verotuloja ja suojella nuoria. Seuraukset ovat kuitenkin päinvastaiset: valtaosa verotuotoista valuu Ruotsiin ja nuorten saatavuus lisääntyy pimeissä myyntikanavissa. Linjan muutos jää eduskunnan vastuulle.

Nuorten käyttö kasvaa pimeästä kaupasta

Viime viikolla julkaistun THL:n kouluterveyskyselyn mukaan nikotiinipussien käyttö on lisääntynyt nopeasti nuorten keskuudessa. Kasvu ei johdu luvallisesta kaupasta, jossa ikärajavalvonta toimii tehokkaasti, vaan pimeistä myyntikanavista. Sosiaalisen median sovelluksissa, kuten Snapchat, Facebook, Instagram ja Signal, sekä poliisin mukaan erityisesti Telegram-ryhmissä nikotiinipusseja kaupitellaan myös alaikäisille.

Pimeässä kaupassa hinnat ovat laillista kauppaa halvempia, henkilöllisyyttä ei tarkisteta eikä tuotteiden sisältöä voi varmistaa.

Nuorten suosimissa viestisovelluksissa nikotiinipussien hinnat ovat edullisia ja ikärajoja ei valvota.

Veroista vain kolmannes Suomeen

Tuore Empty Cans Survey Q1/2025* osoittaa, että keskimäärin noin 70 prosenttia Suomessa kulutetuista nuuska- ja nikotiinipusseista tulee edelleen ulkomailta, pääosin Ruotsista. Tämä tarkoittaa, että vain noin 30 prosenttia verotuotoista kotiutuu Suomeen.

Nikotiinipussien hintaero maiden välillä on valtava: Suomessa luvallisessa kaupassa purkki maksaa keskimäärin vajaat seitsemän euroa, Ruotsissa lähes puolet vähemmän. Suomessa nikotiinipussien valmistevero on jo kahdeksankertainen Ruotsiin nähden.

Hallitus esittää matkustajatuonnin rajaa laskettavaksi 200 grammaan, mikä on askel oikeaan suuntaan. Se ei kuitenkaan yksin riitä torjumaan laitonta verkkokauppaa ja salakuljetusta.

Hintaero repeää – rikollisuus vastaa kysyntään

Kun hintaero repeää, kysyntä siirtyy entistä enemmän rajakauppaan ja pimeille markkinoille. Rikollisuus vastaa kysyntään. Europolin (2025) mukaan korkeat valmiste- ja arvonlisäverot altistavat maat harmaalle taloudelle.

Ruotsi valitsi toisen tien: se laski marraskuussa 2024 nuuskan veroa 20 prosentilla ja kiristi samalla tupakan verotusta. Tämä ohjaa kulutusta vähemmän haitallisiin vaihtoehtoihin ja tukee savuttomuustavoitetta. Suomessa linja on päinvastainen.

Nikotiinipussien etämyynti kiellettiin elokuussa 2025, mutta Tullin mukaan valvonta on käytännössä vaikeaa – ostot hajautuvat matkatuliaisiksi ja verkkoalustoille. Korkeiden hintaerojen uskotaan lisäävän salakuljetusta ja laitonta myyntiä.

Veronkorotus jopa laskisi verotuottoa - suunnan muutos jää eduskunnan vastuulle

Hallitus esittää eduskunnan hyväksyttäväksi savuttomien nikotiinipussien valmisteveron korotuksia vuodelle 2026. Tavoite on kasvattaa verokertymää, mutta jo ilman laittoman kaupan kasvun vaikutusta arvioitu tuotto näyttää liian optimistiselta.

Todennäköinen seuraus on, että verotuotto jää selvästi arvioitua pienemmäksi ja pahimmillaan laskee nykyisestä tasosta.

Hallituksen talousarvio nojaa laskelmiin, joissa on epärealistisia oletuksia tuotteen hinnasta, painosta ja markkinavolyymistä:

  • Arvio perustuu virheelliseen oletukseen, että vuosittain myydään 55 miljoonaa annosta keskimääräisen annoskoon ollessa 12 g. Todellisuudessa rasian keskipaino on 14 g, jolloin kokonaisvolyymi on vain noin 47 miljoonaa annosta.

  • Todellinen luvallisesti myydyn rasian keskihinta on noin 7 euroa, eikä arviossa esitetty noin 6 euroa. Arvonlisäverolla lisättynä todellinen hinnannousu olisi 0,88–1,20 euroa rasialta – huomattavasti enemmän kuin hallituksen arvioima 0,60–0,80 euroa.

Miten nuoria voidaan suojella paremmin?

Nuorten saatavuutta rajoitetaan parhaiten ohjaamalla aikuiset ostoksille laillisiin ja valvottuihin myyntipisteisiin. Tämä tarkoittaa:

  1. Kilpailukykyistä hintatasoa naapurimaihin nähden. Tuotteiden tilaaminen verkosta, puhelimitse ja postitse kiellettiin elokuusta 2025, mutta hinnankorotusten uskotaan lisäävän laitonta myyntiä.

  2. Valvonnan kohdentamista viestisovelluksiin ja somekanaviin, joissa nuoret käyvät ostoksilla.

  3. Ruotsin mallin seuraamista - tupakan verotuksen kiristämistä ja savuttomien vaihtoehtojen maltillista verotusta. Nikotiinipussiveron korotus ei tue elokuussa 2025 voimaan astuneen tupakkalain muutoksen tarkoitusta säilyttää pussit houkuttelevana vaihtoehtona nuuskalle, ehkäistä laitonta kauppaa ja torjua järjestäytynyttä rikollisuutta.

  4. Ikärajojen nosto ei auta: helmikuusta 2026 alkaen nikotiinipussien vahvuusraja on 16,6 mg/g ja sallitut maut rajoittuvat tupakkaan, mentoliin ja minttuun. Ostaminen, hallussapito ja käyttö on kielletty alaikäisiltä. Sääntely on jo tiukkaa.


*Empty Cans Survey (ECS) on WSPM Groupin markkinatutkimus, joka perustuu käytettyjen nikotiinipussi- ja nuuskapakkausten keräämiseen ja analysointiin tietyillä alueilla. Tutkimuksen avulla saadaan tietoa siitä, kuinka suuri osa kulutetuista tuotteista on peräisin ulkomailta. Tutkimuksen rahoittavat nikotiinipussiteollisuuden vastuulliset toimijat BAT, PMI ja Imperial Brands.

Jaa artikkeli:

Tidigare artiklar